Przegląd Form Teatralnych Osób Niepełnosprawnych MASKA powstał w 2001r. z
inicjatywy społeczności Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Ostrowie
Wielkopolskim.
Celem projektu jest nowe spojrzenie na aktywność artystyczną osób
niepełnosprawnych. Niewątpliwym atutem MASKI jest autentyczność i spontaniczność
sceniczna. Aktorzy są współtwórcami spektakli przez co mogą realizować własne wizje
ukazania siebie i swoich emocji. Praca nad spektaklami jest wynikiem rozmów, szukania
niekonwencjonalnych środków przekazu i komunikacji. To niezwykłe przeżycie artystyczne,
zarówno dla samych aktorów, jak i widowni. Uczestnikami są uczniowie szkół specjalnych,
ośrodków szkolno–wychowawczych, a także dorośli skupieni w warsztatach terapii
zajęciowej z terenu Wielkopolski. Przedsięwzięcie ma charakter konkursowy.
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 12 w Ostrowie Wielkopolskim przystąpiła do
rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”. Jest to inicjatywa realizowana przez
Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
Ideą programu jest przyczynienie się do uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego
poprzez wykorzystywanie różnego rodzaju sprzętu technicznego i wyposażenia. Sprzęt ten
pozwoli na nabycie praktycznych umiejętności, a także odkrycie w sobie określonych
talentów i ich rozwijanie. Zajęcia z wykorzystaniem sprzętu na tym etapie rozwoju
edukacyjnego dziecka, szczególnie w szkole specjalnej może czy też powinno wpłynąć na
ułatwienie wyboru kierunku dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
W ramach programu nasza szkoła uzyskała wsparcie finansowe w wysokości 60 tys. zł
na zakup wyposażenia technicznego, niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych
wśród dzieci i młodzieży. Wyposażenie szkoły wzbogaciło się m.in. o drukarkę 3D, robot wielofunkcyjny,
piekarniki elektryczne wolnostojące, kuchenki indukcyjne, gofrownice, blendery, akcesoria
kuchenne, a także szlifierki do drewna i narzędzia stolarskie, które zaopatrzyły szkolną
stolarnię. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu
wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia,
inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 12 przystąpiła do rządowego programu rozwijania
szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii
informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2017-2019.
W wyniku tych działań otrzymaliśmy finansowe wsparcie w kwocie 14 tys. złotych na
zakup interaktywnych pomocy dydaktycznych. Od 6 grudnia 2017r. wyposażenie szkoły
wzbogaciło się o dwa monitory interaktywne, które znajdują się w salach dla uczniów z
głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Zakupiony sprzęt znacznie zwiększa
różnorodność wykorzystanych materiałów edukacyjnych w czasie lekcji oraz możliwość
szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów.
W ramach realizacji programu rządowego wzięliśmy udział w międzyszkolnej sieci
współpracy nauczycieli TIK w nauczaniu. Pierwsze spotkanie i wymiana doświadczeń w
zakresie stosowania TIK w szkole specjalnej odbyło się 16 stycznia 2018r. w ramach
Międzyszkolnego Konkursu Języka Angielskiego w naszej szkole. Uczestnicy spotkania mieli
okazję zwiedzić szkołę i zapoznać się z wyposażeniem sal w ramach programu Aktywna
Tablica.
Sprzęt multimedialny oraz TIK są na bieżąco wykorzystywane podczas zajęć
edukacyjnych we wszystkich oddziałach szkoły podstawowej.
Od siedemnastu lat w naszej szkole jest obchodzony Dzień Biało-Czerwony. Jego
celem jest uczczenie Święta Niepodległości.
Każdego roku przyjmujemy specjalnych gości: przyjaciół Zespołu Szkół Specjalnych,
urzędników miejskich, sportowców – żużlowców, koszykarzy.
Tradycyjnie wspólne świętowanie to także zespołowe tworzenie kotylionów, raczenie
się biało-czerwonym tortem i innymi biało-czerwonymi smakołykami. Dla uczniów z
niepełnosprawnościami niezwykle ważne jest celebrowanie Święta Niepodległości w sposób
przystający do ich możliwości i uzdolnień. Dzieci uczestniczą w grach ruchowych,
plastycznych i zręcznościowych oraz czytelniczym kąciku patriotycznym. Dużo wrażeń
dostarczają też coroczne konkursy, między innymi plastyczny na najpiękniejszą zakładkę do
książki lub na najbardziej fantazyjne biało-czerwone nakrycie głowy.
Organizację święta wspomógł grant na kwotę 7 tys. z Funduszu Grantowego Dobrego
Sąsiedztwa Dla Ostrowa Wielkopolskiego. Olbrzymim wsparciem służył Powiat Ostrowski na
czele ze Starostą Ostrowskim Pawłem Rajskim oraz Senat RP i Prezes Rady Ministrów
Mateusz Morawiecki, natomiast nagrody dla laureatów konkursów ufundował Prezydent RP
Andrzej Duda.
Celem utworzenia Słonecznej Ściany była zmiana niewielkiego fragmentu przestrzeni
miejskiej poprzez powstanie specjalnej strefy ekologicznej.
Mało estetyczna, zniszczona ściana budynku ZSS została przekształcona w “żywą
ścianę”, w której tworzenie od podstaw była zaangażowana społeczność lokalna. Nasi
uczniowie od momentu powstania wciąż zajmują się pielęgnacją i utrzymaniem projektu, co
jest dla nich rodzajem terapii.
Drugim elementem strefy ekologicznej jest ogród kieszonkowy z warzywnikami,
donicami kwiatowymi oraz zbiornikiem na deszczówkę, które, razem z zamontowanymi
budkami lęgowymi, tworzą swoistą ekosferę i odpowiednie miejsce dla ptaków do
gniazdowania.
Słoneczna Ściana niesie ze sobą wiele korzyści dla ludzi i budynku szkoły. Obcowanie z
naturą poprawia samopoczucie, zwiększa koncentrację i wydajność pracy. Rośliny
poprawiają jakość powietrza, utrzymują jego optymalną wilgotność, filtrują je i oczyszczają.
Żywa ściana pozwala na oszczędności w codziennym utrzymaniu poprzez wykorzystanie
wody deszczowej do podlewania roślin, poprawia też parametry termalne budynku,
zmniejszając zapotrzebowanie na energię elektryczną do ogrzewania budynku w porze
zimnej oraz pomaga w chłodzeniu w porze letniej, a dodatkowo chroni elewację.
Ważnym aspektem jest izolacja akustyczna – pozwala to na stworzenie spokojnego
zakątka w centrum miasta.
Montaż Słonecznej Ściany jest kontynuacją wieloletnich działań proekologicznych
podejmowanych w Zespole Szkół Specjalnych na korzyść całego miasta.
Projekt został sfinansowany w ramach grantu z Fundacji Santander Bank Polska S.A.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Ostrowie Wielkopolskim
2022 © Wszystkie prawa zastrzeżone.