ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH
im. Janusza Korczaka
w Ostrowie Wielkopolskim

Projekty / Innowacje

MASKA

Przegląd Form Teatralnych Osób Niepełnosprawnych MASKA powstał w 2001r. z
inicjatywy społeczności Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Ostrowie
Wielkopolskim.
Celem projektu jest nowe spojrzenie na aktywność artystyczną osób
niepełnosprawnych. Niewątpliwym atutem MASKI jest autentyczność i spontaniczność
sceniczna. Aktorzy są współtwórcami spektakli przez co mogą realizować własne wizje
ukazania siebie i swoich emocji. Praca nad spektaklami jest wynikiem rozmów, szukania
niekonwencjonalnych środków przekazu i komunikacji. To niezwykłe przeżycie artystyczne,
zarówno dla samych aktorów, jak i widowni. Uczestnikami są uczniowie szkół specjalnych,
ośrodków szkolno–wychowawczych, a także dorośli skupieni w warsztatach terapii
zajęciowej z terenu Wielkopolski. Przedsięwzięcie ma charakter konkursowy.

LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI

Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 12 w Ostrowie Wielkopolskim przystąpiła do
rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”. Jest to inicjatywa realizowana przez
Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
Ideą programu jest przyczynienie się do uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego
poprzez wykorzystywanie różnego rodzaju sprzętu technicznego i wyposażenia. Sprzęt ten
pozwoli na nabycie praktycznych umiejętności, a także odkrycie w sobie określonych
talentów i ich rozwijanie. Zajęcia z wykorzystaniem sprzętu na tym etapie rozwoju
edukacyjnego dziecka, szczególnie w szkole specjalnej może czy też powinno wpłynąć na
ułatwienie wyboru kierunku dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
W ramach programu nasza szkoła uzyskała wsparcie finansowe w wysokości 60 tys. zł
na zakup wyposażenia technicznego, niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych
wśród dzieci i młodzieży. Wyposażenie szkoły wzbogaciło się m.in. o drukarkę 3D, robot wielofunkcyjny,
piekarniki elektryczne wolnostojące, kuchenki indukcyjne, gofrownice, blendery, akcesoria
kuchenne, a także szlifierki do drewna i narzędzia stolarskie, które zaopatrzyły szkolną
stolarnię. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu
wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia,
inżynieria, sztuka oraz matematyka).

AKTYWNA TABLICA

Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 12 przystąpiła do rządowego programu rozwijania
szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii
informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2017-2019.
W wyniku tych działań otrzymaliśmy finansowe wsparcie w kwocie 14 tys. złotych na
zakup interaktywnych pomocy dydaktycznych. Od 6 grudnia 2017r. wyposażenie szkoły
wzbogaciło się o dwa monitory interaktywne, które znajdują się w salach dla uczniów z

głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Zakupiony sprzęt znacznie zwiększa
różnorodność wykorzystanych materiałów edukacyjnych w czasie lekcji oraz możliwość
szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów.
W ramach realizacji programu rządowego wzięliśmy udział w międzyszkolnej sieci
współpracy nauczycieli TIK w nauczaniu. Pierwsze spotkanie i wymiana doświadczeń w
zakresie stosowania TIK w szkole specjalnej odbyło się 16 stycznia 2018r. w ramach
Międzyszkolnego Konkursu Języka Angielskiego w naszej szkole. Uczestnicy spotkania mieli
okazję zwiedzić szkołę i zapoznać się z wyposażeniem sal w ramach programu Aktywna
Tablica.
Sprzęt multimedialny oraz TIK są na bieżąco wykorzystywane podczas zajęć
edukacyjnych we wszystkich oddziałach szkoły podstawowej.

DZIEŃ BIAŁO-CZERWONY

Od siedemnastu lat w naszej szkole jest obchodzony Dzień Biało-Czerwony. Jego
celem jest uczczenie Święta Niepodległości.
Każdego roku przyjmujemy specjalnych gości: przyjaciół Zespołu Szkół Specjalnych,
urzędników miejskich, sportowców – żużlowców, koszykarzy.
Tradycyjnie wspólne świętowanie to także zespołowe tworzenie kotylionów, raczenie
się biało-czerwonym tortem i innymi biało-czerwonymi smakołykami. Dla uczniów z
niepełnosprawnościami niezwykle ważne jest celebrowanie Święta Niepodległości w sposób
przystający do ich możliwości i uzdolnień. Dzieci uczestniczą w grach ruchowych,
plastycznych i zręcznościowych oraz czytelniczym kąciku patriotycznym. Dużo wrażeń
dostarczają też coroczne konkursy, między innymi plastyczny na najpiękniejszą zakładkę do
książki lub na najbardziej fantazyjne biało-czerwone nakrycie głowy.
Organizację święta wspomógł grant na kwotę 7 tys. z Funduszu Grantowego Dobrego
Sąsiedztwa Dla Ostrowa Wielkopolskiego. Olbrzymim wsparciem służył Powiat Ostrowski na
czele ze Starostą Ostrowskim Pawłem Rajskim oraz Senat RP i Prezes Rady Ministrów
Mateusz Morawiecki, natomiast nagrody dla laureatów konkursów ufundował Prezydent RP
Andrzej Duda.

TU MIESZKAM, TU ZMIENIAM EKO – „SŁONECZNA ŚCIANA”

Celem utworzenia Słonecznej Ściany była zmiana niewielkiego fragmentu przestrzeni
miejskiej poprzez powstanie specjalnej strefy ekologicznej.
Mało estetyczna, zniszczona ściana budynku ZSS została przekształcona w “żywą
ścianę”, w której tworzenie od podstaw była zaangażowana społeczność lokalna. Nasi
uczniowie od momentu powstania wciąż zajmują się pielęgnacją i utrzymaniem projektu, co
jest dla nich rodzajem terapii.
Drugim elementem strefy ekologicznej jest ogród kieszonkowy z warzywnikami,
donicami kwiatowymi oraz zbiornikiem na deszczówkę, które, razem z zamontowanymi
budkami lęgowymi, tworzą swoistą ekosferę i odpowiednie miejsce dla ptaków do
gniazdowania.
Słoneczna Ściana niesie ze sobą wiele korzyści dla ludzi i budynku szkoły. Obcowanie z
naturą poprawia samopoczucie, zwiększa koncentrację i wydajność pracy. Rośliny
poprawiają jakość powietrza, utrzymują jego optymalną wilgotność, filtrują je i oczyszczają.
Żywa ściana pozwala na oszczędności w codziennym utrzymaniu poprzez wykorzystanie
wody deszczowej do podlewania roślin, poprawia też parametry termalne budynku,
zmniejszając zapotrzebowanie na energię elektryczną do ogrzewania budynku w porze
zimnej oraz pomaga w chłodzeniu w porze letniej, a dodatkowo chroni elewację.
Ważnym aspektem jest izolacja akustyczna – pozwala to na stworzenie spokojnego
zakątka w centrum miasta.
Montaż Słonecznej Ściany jest kontynuacją wieloletnich działań proekologicznych
podejmowanych w Zespole Szkół Specjalnych na korzyść całego miasta.
Projekt został sfinansowany w ramach grantu z Fundacji Santander Bank Polska S.A.

Skip to content