Psycholog: mgr Danuta Rychter, mgr Anastazja Cieślak-Karbowy
Pedagog: mgr Anna Gynter
Trzy grupy problemów, z jakimi warto zgłosić się do szkolnego specjalisty:
Kiedy pracujemy?
Codziennie od godziny 8.30 do godziny 15.30
Co robimy?
1. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna
Diagnozujemy indywidualne potrzeby edukacyjne, rozwój emocjonalno-społeczny, trudności w zachowaniu oraz możliwości psychofizyczne ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Regularna obserwacja uczniów pod kątem całościowej oceny funkcjonowania dziecka, pozwala na bieżące modyfikowanie oddziaływań terapeutycznych. Wraz z zespołem nauczycieli prowadzona jest ocena aktualnego rozwoju psychofizycznego uczniów stanowiąca podstawę do stworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego lub jego modyfikacji. W zależności od potrzeb przeprowadzamy badania diagnostyczne (testy psychologiczne i pedagogiczne).
2. Poradnictwo
Prowadzimy konsultacje, których celem jest omówienie niepokojącego zachowania dziecka, jego tempa i poziomu rozwoju oraz trudności emocjonalnych. W ramach konsultacji prowadzimy wstępną diagnozę, udzielamy wsparcia rodzicom dzieci doświadczających różnych trudności, wskazujemy na jakie czynniki zwrócić szczególną uwagę w pracy z dzieckiem, kierujemy również do specjalistycznych poradni, w których dziecko lub rodzice mogą uzyskać najbardziej odpowiednią dla nich pomoc. Organizujemy pomoc dla rodziców w załatwianiu różnych spraw wynikających z zaopatrzenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Organizujemy pomoc socjalną. Wspieramy rodziców w radzeniu sobie z osobistymi problemami.
3. Orzecznictwo/Opiniowanie
Opracowujemy opinie psychologiczno-pedagogiczne o uczniach niezbędne w orzecznictwie sądowym, przyznawaniu świadczeń związanych z niepełnosprawnością intelektualną oraz na potrzeby Zespołu Orzekającego w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych.
W zależności od potrzeb sporządzamy opinię o funkcjonowaniu ucznia na potrzeby diagnozy i terapii medycznej (np. psychiatra, neurolog).
4. Terapia
Przeprowadzamy zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii psychologicznej i pedagogicznej (zgodnie z zaleceniami w orzeczeniu) w formie indywidualnej lub grupowo.
5. Interwencja
Wspieramy w pracy nauczycieli, rodziców i uczniów w różnych sytuacjach kryzysowych. Stale współpracujemy z Policją, Strażą Miejską, instytucjami pomocowymi. Prowadzimy rozmowy o charakterze mediacyjnym w sytuacjach kryzysowych między nauczycielami, rodzicami i uczniami. Czuwamy nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Ostrowie Wielkopolskim
2022 © Wszystkie prawa zastrzeżone.