Zajęcia logopedyczne 9

Obecnie przekazujemy Państwu kilka podpowiedzi do wykorzystania z dziećmi, których mowa jest opóźniona lub dla dzieci afatycznych.  Wskazówki dla Rodziców:
  1. Mówimy do dziecka wolniej, ważne słowa podkreślamy głosem, intonacją, akcentem. Nawet dzieci bez problemów z rozumieniem a należące do tych grup, wolniej odbierają komunikaty słowne.
  2. Używamy prostych i krótkich zdań - stanowią dla dziecka dobry wzorzec do naśladowania.
  3. Akceptujemy wszystkie gesty i miny, których dziecko używa w sytuacjach komunikacyjnych, później wyrażamy w najprostszych słowach to, co dziecko chciało nam przekazać.
  4. Zwracamy uwagę na samodzielne i spontaniczne słowa dziecka, podtrzymujemy je, powtarzamy, wracamy do nich. Powtarzamy nawet prosty dźwięk, sylabę, pomruk.
  5. Wzbogacamy wypowiedź dziecka o kolejny wyraz lub objaśniamy nowym dojrzalszym wyrazem to, co powiedziało dziecko.
  6. Poprawiamy nasze dziecko bardzo delikatnie, nie domagając się uporczywie powtórzenia doskonałej formy wyrazu, jeżeli nasze dziecko tego nie potrafi.
  7. Rozpoczynamy naukę mówienia od sylab otwartych, to znaczy kończących się samogłoskami, w zabawie zachęcamy do powtarzania, łączymy z gestem, mimiką.
  8. Nie używamy zmiękczeń i zdrobnień.
  9. Każde słowo musi mieć znaczenie - kojarzymy je z zabawką, przedmiotem, obrazkiem.
        Pozdrawiamy Państwa bardzo serdecznie, życzymy wiosennej energii i słońca
           Zespół Wczesnego Wspomagania
           
           opracowano na bazie www.logopedia-afazja.pl  Anna Paluch

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

  1. Nauka mycia rąk - ćwiczenia praktyczne w naturalnych sytuacjach.

  2. Ćwiczenie umiejętności wkładania i wyjmowania rąk z rękawów podczas nakładania, zdejmowania bluzy, kurtki.

  3. Nauka jedzenia łyżką (prawidłowe trzymanie łyżki w dłoni, nabieranie pokarmu na łyżkę, podnoszenie łyżki z jedzeniem do ust, zbieranie pokarmu z łyżki, odkładanie łyżki).  

  4. Zabawy muzyczno-ruchowe.

https://www.youtube.com/watch?v=rLM6MNHLMek

https://www.youtube.com/watch?v=1Zn1EGE6DpY

https://www.youtube.com/watch?v=_gaqgEF2Y6o

Pozdrawiam

Laura Torchalska

 

Ćwiczenia usprawniające precyzję ruchów rąk i koordynację wzrokowo – ruchową dziecka

– zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
– odrysowywanie szablonów
– wciskanie w tablicę korkową pinezek – wyjmowanie ich z podłoża
– zbieranie palcami drobnych elementów (pinezki, ziarenka, guziczki) – dwoma palcami, kciukiem i wskazującym, zbieranie wyżej wymienionych elementów pęsetą
– cięcie nożyczkami po narysowanych liniach – prostych, falistych
– wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
– wyrabianie ciasta podczas prac domowych
– stemplowanie wzorów na kartkach papieru w różnych układach
– wydzieranie kawałków kolorowego papieru i naklejanie na narysowany schemat zamiast malowania kredkami
– strząsanie wody z palców
– zgniatanie większego papieru jedną ręką, dwoma rękoma w kulkę
– zabawy z użyciem pacynek (manipulacja rękoma)
– próby przyszywania dużych guzików (pod opieką dorosłego)
– szycie prostymi ściegami
– krążenia palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, wokół siebie obu palców
– zabawa w kominiarza (wchodzi kominiarz po drabinie…)
– ściskanie miękkich piłek
– zwijanie palcami chusteczek, apaszek, bibułki, robienie wałeczków z ciasta, plasteliny
– rysowanie patykiem po ziemi, po piachu
– przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką – zabawa w naukę pływania
– zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół
– zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
– gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
– rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej (do usprawniających całe ręce)
– toczenie piłki do dołka
– podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
– wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie samymi palcami
– „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu
– układanie z elementów geometrycznych postaci ludzi, zwierząt  itp.
– układanie z patyczków, np. płotów
– zabawy z wykorzystywaniem drobnych elementów, tworzenie na siatkach wzorów
– wykonywanie budowli z drobnych klocków lego

 

Zajęcia logopedyczne 8

Drodzy Rodzice i Dzieci
 
Kolejna porcja ćwiczeń rozwijających mowę naszego dziecka, do zabawy wykorzystujemy dostępne w domu zabawki, książeczki i sprzęty, rzeczy które mamy pod ręką.
  1. Połówzgromadź obrazki przedmiotów, które utrwalają jakiś aspekt mowy (np. zaczynające się na tę samą głoskę, grupę tematyczną, ten sam kolor rzeczy,... itp.), przypnij do karteczek spinacze biurowe. Zrób „wędkę" z patyka, sznurka i magnesu i ... wybierzcie się na połów!
  2. Memory - Pary obrazków: Razem z dzieckiem stwórzcie „wycinankowe memory" - szukajcie obrazków przedmiotów, których nazwy zaczynają się na tę samą głoskę, naklejcie je na jednakowe kartoniki. Zabawa polega na tym, by odkrywać na zmianę po dwa obrazki, podawać ich nazwę, jeśli jest to para - należy się dodatkowa kolejka! Wygrywa ten, kto zbierze więcej par.
  3. Kręgle: Ustaw różne przedmioty - np. zabawki, na wzór kręgli, na zmianę z dzieckiem toczcie piłką tak, by je zbijać. Przewrócony przedmiot trzeba nazwać, podać głoskę, którą słychać na początku, na końcu wyrazu, podzielić na sylaby, powiedzieć, czy w tym wyrazie słychać np. [s]... Polecenia dotyczące funkcji słuchowych mogą być różne, zależnie od tego, co chcemy z dzieckiem utrwalić.
  4. Tworzymy zbioryRazem z dzieckiem tworzymy plakaty lub książeczkę obrazków dotyczącą głosek. Trenujemy umiejętność celowego wyszukiwania obrazków, klasyfikację pojęć, umiejętności manualne, jak: wycinanie, klejenie. Początkowo poziom wykonania może być niski - poprawiajmy, ale mniej więcej na poziomie wykonania dziecka, nie perfekcyjnie.
  5. PuzzleObrysuj kontur dziecka na dużym szarym papierze, możecie potem pokolorować postać, która powstała. Trzeba nazwać części ciała. Teraz wycinamy powstały rysunek i tniemy go na kawałki. Dziecko ma za zadanie ułożyć siebie. Podobnie możemy stworzyć puzzle odrysowując mamę, tatę, kogoś innego...
  6. KręgleUstaw różne przedmioty - np. zabawki, na wzór kręgli, na zmianę z dzieckiem toczcie piłką tak, by je zbijać. Przewrócony przedmiot trzeba nazwać, podać głoskę, którą słychać na początku, na końcu wyrazu, podzielić na sylaby, powiedzieć, czy w tym wyrazie słychać np. [s]... Polecenia dotyczące funkcji słuchowych mogą być różne, zależnie od tego, co chcemy z dzieckiem utrwalić.                         
  Pozdrawiamy Państwa bardzo serdecznie, z niecierpliwością czekamy już na nasze ponowne spotkanie, na czas oczekiwania kolejne propozycje zabaw.
Z informacji, zdjęć i filmików przesyłanych do nas wynika, że radzicie sobie Państwo dzielnie, Brawo!
 a póki co nie zapominamy, że...
 Po nocy przychodzi dzień, a po burzy spokój...
Zespół Wczesnego Wspomagania
 
wykorzystano publikację Joanny Grabowskiej- Okraski
 Zabawy rozwijające sprawność językową małego dziecka
 

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

Praca z żywiołami.

  1. Zabawy z ziemią – polegają na dotykaniu ziemi, rozgarnianiu, kopaniu w niej w miarę możliwości obiema rękami, a także nogami. Ziemią można napełniać pojemniki, zakopywać w niej różne przedmioty, wysiać nasiona roślin.

  2. Innym żywiołem jest powietrze  - w pracy z dzieckiem można wykorzystać wentylator czy suszarkę do włosów, a podmuch może być zimny lub ciepły. Rodzic kieruje strumień powietrza na dziecko, na jego twarz, rozwiewa mu włosy, na ręce i nogi, na plecy, na stopy i dłonie. Bardzo ważne jest pokazanie jaki wpływ ma powietrze na różne przedmioty: kawałki papieru, wiatraczki, materiały, wstążki, itp. 

  3. Zabawy z wodą – przelewanie wody, kropienie twarzy, moczenie rąk i nóg w misce z wodą, demonstrowanie ciepłej i zimnej wody, wyciąganie przedmiotów z naczynia wypełnionego wodą.

Pozdrawiam

Laura Torchalska

 
   
© ALLROUNDER