Aktywna tablica
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 12 uczestniczy w Rządowym programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica".
W ramach programu otrzymaliśmy wsparcie w kwocie 14 tys. złotych. Od 6 grudnia 2017 r. wyposażenie szkoły wzbogaciło się o dwa monitory interaktywne. Znajdują się w salach dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Korzystają z nich wszyscy uczniowie i nauczyciele szkoły podstawowej. Koordynatorem programu w naszej szkole jest pani Marta Mydlak.
28 listopada 2017 r. panie Marta Mydlak i Aleksandra Troszczyńska brały udział w konferencji „Aktywna tablica w praktyce" organizowanej przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w Poznaniu i Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu.
Nasza szkoła uczestniczy w międzyszkolnej sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. Pierwsze spotkanie i wymiana doświadczeń w zakresie stosowania TIK w szkole specjalnej odbyło się 16 stycznia 2018 r. w ramach Międzyszkolnego Konkursu Języka Angielskiego w naszej szkole. Uczestnicy spotkania mieli okazję zwiedzić szkołę i zapoznać się z wyposażeniem sal w ramach programu Aktywna Tablica. Dokonano prezentacji sprzętu oraz możliwości jego wykorzystania na zajęciach z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Przeprowadzono zajęcia otwarte z wykorzystaniem monitora interaktywnego w klasie pierwszej - zajęcia rozwijające kreatywność – śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
Monitory interaktywne oraz pozostały sprzęt multimedialny oraz TIK są na bieżąco wykorzystywane podczas zajęć edukacyjnych we wszystkich oddziałach szkoły podstawowej. Przykłady dobrych praktyk oraz plany pracy nauczycieli – scenariusze najciekawszych zajęć publikowane będą na bieżąco.
26 kwietnia 2018 – Dzień Patrona z Aktywną tablicą
Jak co roku podczas obchodów święta patrona odbył się konkurs wiedzy o patronie. Tradycyjnie pytania dotyczyły biografii Janusza Korczaka, ale forma przeprowadzenia tego sprawdzianu wiedzy była innowacyjna. Otóż po raz pierwszy w naszej szkole konkurs odbył się przy użyciu monitora interaktywnego, telefonów komórkowych, internetu i aplikacji Kahoot! Cała zabawa polegała na tym, że troje uczniów (wyznaczeni wcześniej kapitanowie drużyn) musieli pobrać i zainstalować na swoich telefonach aplikację Kahoot! Na naszym monitorze interaktywnym wyświetlały się pytania i cztery sugerowane odpowiedzi (przy czym tylko jedna z nich była prawidłowa). Uczestnicy konkursu na swoich telefonach mieli wyświetlona kafelki z odpowiedziami i tylko za pomocą dotknięcia odpowiedniej części wyświetlacza zaznaczali poprawną odpowiedź. Wyniki po każdym pytaniu aktualizowały się – można było na bieżąco sprawdzić kto zaznaczył poprawną odpowiedź w najkrótszym czasie. Automatycznie po zakończeniu gry i udzieleniu odpowiedzi na wszystkie 18 pytań komputer obliczył, kto zdobył największą ilość punktów i został zwycięzcą. Na monitorze wyświetliło się podium z medalami i oklaski do wirtualnej publiczności. Taka forma sprawdzania wiedzy spodobała się wszystkim – i nauczycielom, którzy przyjechali do nas ze swoimi podopiecznymi z SOSW w Kaliszu i Wągrowcu i uczniom, którzy bardzo lubią wykorzystywać wszelakie nowinki techniczne do nauki, no i nie musieli rozstawać się ze swoimi telefonami komórkowymi...
Scenariusz LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
TEMAT: Wcielamy się w mistrzów olimpijskich.
Cele główne : zachęcenie do uprawia sportów zimowych,
upowszechnienie wśród uczniów wartości i zasad olimpizmu,
przedstawienie i wyjaśnienie symboli ruchu olimpijskiego
- Umiejętności – uczeń biega szybko na dystansie 12 m i rzuca do celu piłeczką plantową do pojemnika z odległości 3 m; jeździ leżąc na brzuchu na desce rehabilitacyjnej; współdziała z partnerem poruszając się na dwuosobowych nartach; potrafi grać w unihoca.
- Wiadomości – uczeń zna: pięć zimowych dyscyplin olimpijskich,
-zna zasady współpracy indywidualnej oraz zespołowej,
-wie, gdzie odbędą się najbliższe ZIO,
-zna symbole olimpijskie
- Sprawność motoryczna - psychomotoryczność - kształtowanie szybkości, zwinności, orientacji przestrzennej, koordynacji i reakcji na sygnały akustyczne, równowagi, koncentracji
- poprawi koordynację wzrokowo – ruchową
- wzmocni siłę mięśni obręczy barkowej, nóg
Cele wychowawcze : zna znaczenie i zasady wzajemnej pomocy i kontroli podczas lekcji.
- dba o bezpieczeństwo swoje i współćwiczących,
Metody realizacji zadań ruchowych - zabawowo-naśladowcza, , zabawowo – klasyczna, pokaz
przekazywania wiedzy - pokaz i objaśnienie ;
Miejsce ćwiczeń : sala lekcyjna z tablicą interaktywną, sala gimnastyczna
Czas trwania : 90 minut
Data: 6.02.2018
Klasa: IV-VI
Ilość ćwiczących : 8
Przybory i przyrządy : tablica interaktywna, pachołki, kije do unihoca, pojemniki, piłeczki palantowe, deski rehabilitacyjne, narty dwuosobowe
Przebieg:
1. Zbiórka. Powitanie. Sprawdzenie obecności.
2. Przedstawienie celów i zadań lekcji.
3.Przejście do sali lekcyjnej.
4. Obejrzenie prezentacji multimedialnej nt. symboli i olimpijskich (znicz, flaga, przysięga, kółka olimpijskie, wybitni olimpijczycy-Polacy,miasta gospodarze)
5.Wypowiedzi uczniów dotyczące znanych im dyscyplin zimowych.
6.Prezentacja wszystkich 15 zimowych dyscyplin sportowych rozgrywanych na IO w Pjongczang) - film.
7. Quiz Co to za dyscyplina sportu (na podstawie zdjęć lub opisu słownego).
8. Przejście na salę gimnastyczną i ogłoszenie wyników quizu sportowego.
9.Prezentacja rysunkowych symboli niektórych dyscyplin zimowych i rozegranie zawodów w przedstawionych dyscyplinach:
saneczkarstwo (wyścigi rzędów na deskach rehabilitacyjnych)
biathlon (bieg po prostej zakończony rzutem piłeczką do pojemnika; kto nie trafi dodatkowy dystans do przebiegniecia)
bieg na nartach (chód na nartach dwuosobowych)
hokej na lodzie (mini turniej w unihoca)
10.Ćwiczenia uspokajające i oddechowe, przypomnienie miejsca ZIO 2018
11.Wysłuchanie informacji nauczyciela dotyczących przebiegu lekcji i pracy uczniów.
12.Zadanie domowe dla chętnych: Napisz nazwiska pięciu reprezentantów Polski oraz dyscypliny w jakich starują w Pjongczang.
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem TIK
Klasa: I u
Data: 13.12.2017 r.
Prowadzący: mgr Piotr Szymczak – Mierzwiak
Temat zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne - Na jarmarku bożonarodzeniowym.
Cele:
- poznawanie zwyczajów bożonarodzeniowych
- zwiedzanie szopki bożonarodzeniowej z żywymi zwierzętami
- wykonanie pamiątkowych zdjęć
Środki dydaktyczne:
- telefon komórkowy
Przebieg zajęć:
- Wyjście na spacer na jarmark bożonarodzeniowy.
- Oglądanie szopki bożonarodzeniowej z żywymi zwierzętami, choinki oraz stoisk handlowych.
- Wykonanie wspólnych zdjęć przy choince oraz szopce bożonarodzeniowej.
- Powrót do szkoły.